Market Structure Audit

“Wanneer inzicht verkregen is in de manier waarop consumenten producten en merken categoriseren, kan ook een marktdefinitie geformuleerd worden. Daarbij moet een keuze gemaakt worden tussen een brede, meestal hoog abstracte definitie, en een smalle, vaak heel concrete definitie. Meestal zal men ergens tussen deze uitersten uitkomen – in de buurt van wat hiervoor het ‘basisniveau’ genoemd werd.”

Een van de technieken die wordt geintroduceerd is de Market Structure Audit, een natural grouping-methode ontwikkeld door BBDO, waarmee de concurrentieverhoudingen tussen merken vastgesteld wordt en de belangrijkste categorieen kunnen worden vastgesteld o.b.v. inzichten van de klant. Ben benieuwd naar de resultaten van een onderzoek onder onze customer base!

Via Franzen en Van den Berg – Strategisch management van merken, p.382.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s