Who do we intend to be?

Via ChangeThis op het spoor gekomen van een manifest van Tom Peters. Werd getriggerd door tip #17: “Work on your story.”

“Management has a lot to do with answers. Leadership is a function of questions. And the first question for a leader always is: ‘Who do we intend to be?’ Not ‘What are we going to do?’ but ‘Who do we intend to be?’”.

We hebben het er in kleine kring vaak over gehad en het gevoel wat dan resteerde was dat we dit nog niet echt scherp hebben. En dat we daar wat aan moeten doen. En dat dat nog steeds niet is gedaan. Dat kan niet. Ik zal deze vraag voor mezelf beantwoorden en als uitgangspunt nemen voor het strategisch planningsproces. Pas dan wordt het wat relevant.

5 comments

  1. Totally agree Carp. Als ik een suggestie mag doen. Who do we intend to be? Ik denk dat we de partij willen zijn die de business van onze klant innoveert met behulp van digitale kanalen. Oftewel, we willen de ‘business innovating agency zijn voor onze klanten’ waardoor onze klanten hun klanten optimaal kunen bedienen, afijn zoiets. Dit is overigens een term die ik niet zelf bedacht heb, maar Dirk K. (KLM) voor ons bedacht heeft.

  2. Met als aanvullende vraag ‘why do we intend to be what we intend to be?’. Enerzijds omdat we het ‘gevoel’ hebben dat we hiermee een relevante positie in de markt kunnen innemen, anderzijds omdat we de ‘capabilities’ in huis hebben (of kunnen ontwikkelen) om de ‘intention’ waar te maken. Dat laatste is wat mij betreft minstens zo relevant als het eerste.

  3. Thanks voor de opmerkingen guys. En Marcel, die opmerking van KLM speelde ook veel door mijn hoofd. Denk dat het inderdaad die “innovatie”-kant is, en daarnaast ook het “creatieve communicatie”-aspect. Dat laatste element is nl. niet per definitie gelijk aan business innovatie en is volgens mij iets wat we toch ook graag doen. “Digitale business innovatie en communicatie”?. En wat betreft de toevoeging van Ton: natuurlijk is haalbaarheid vervolgens ook zeer relevant maar het begint wat mij betreft toch echt eerst met een diepgewortelde overtuiging dat je een bepaalde droom WIL realiseren.

  4. Carp, ik denk dat innovatie inderdaad zowel aan de marketing communicatiekant zit (digitale televisie, rss etc.) als aan de distibutiekant (RIA, kiosken, self service etc.). Met name aan de communicatiekant zijn we traditioneel sterk gepositioneerd (brand/company interaction). Aan de distributiekant zijn we minder bekend en zijn we in concurrentie met tradiotionele SI’s. Toch denk ik dat we ook daar een positie kunnen pakken, door denken vanuit de klant en klantcyclus: welke kanalen zet je in op welk moment om meer te verkopen. ik heb nog wel wat aardige artikeltjes over de ‘multichannelend e consument’ voor je. ik ga nu een pils drinken op Noel. Ciao!

Leave a Reply

