The magic number 150

Recentelijk heb ik het boek “The Tipping Point” van malcolm Gladwell gelezen. Aanrader. Kwam via via op de volgende quote uit zijn boek, waarin Gladwell een zekere Robin Dunbar aanhaalt:

“The figure of 150 seems to represent the maximum number of individuals with whom we can have a genuinely social relationship, the kind of relationship that goes with knowing who they are and how they relate to us. Putting it another way, it’s the number of people you would not feel embarrassed about joining uninvited for a drink if you happened to bump into them in a bar.”

Ik speel met de gedachte dat de maximale omvang van een nieuw mediabureau rond de 150 a 200 man ligt. Kijk maar naar de voorbeelden bij de traditionele communicatieadviesbureaus. Zou dit de verklaring zijn? Aardige implicaties voor de strategie van Lost Boys…

Advertisements

3 comments

  1. Ik had toevallig afgelopen zaterdag eenzelfde discussie met iemand die werkt bij een management consultant. Onze conclusie was inderdaad ook dat er een kern zit in deze “magische” 150. Als je bedrijf boven dat aantal groeit, ligt het voor de hand een “substructuur” te creëren die dit aantal (per subgroep) weer onder de 150 brengt (b.v. industriegroepen of lines of business).

  2. Ben eens met je opmerking over het creeren van een subcultuur. De traditionele communicatieadviesbureaus brengen inderdaad verschillende lines of business aan en noemen deze subcultuur ook vaak bij een ander naampje. TBWA / … – dat werk. Of Rapp Collins – de DM club van DDB.–>

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s